Monday, November 29, 2010

self check 1.0

Let's have all the mommies reading this blog to help me.

Normal kah :

1. seorang ibu marahkan anak-anak sebab tumpahkan makanan, let say almost everyday?
ataupun, tu memang proses pembelajaran anak, so why bother marah?


2. seorang ibu ada rasa nak be on leave for 2-3 days tak pun seminggu, away from the kids?
ataupun, ko tunggu la dah tua nanti, rasakan bila anak2 nak take leave setahun dua jaga ko?


3. ibu biarkan je anak-anak main sambil bersepahan. kadang-kadang habih kotor. sebab tak larat nak marah. Ataupun, mak jenis apa ko ni? Spend time with your kids!


4. kalau dengki dengan anak orang, sebab behave?  And anak ko tak behave langsung. Ada je aktiviti berlari-lari nak dibuat. Takpun bergaduh-gaduhan. Ataupun, dah memang salah ko, anak tak behave. Anyway, sapa ajar depa jadi tak behave?


5. kalau tak dapat tidur malam-malam, just to watch tv. Sebab thats the only me time yg ko ada.


6. kalau rasa sakit kepala, sebab some things tak dapat dibuat dengan anak-anak yg ramai. Contohnya nak pi supermarket, pening sebab akan ada aksi berguling. Ataupun, lantak jelah. They're kids?


7. kalau rasa agak down, sebab kerja tak dapat dibuat sepanjang masa. Seperti kalau ada kerja-kerja malam, ko tunggulah anak-anak tidur dulu. And the next day, jadi orang bodoh sat sebab tak pandai-pandai kerja. Or, memang ko yg cari pasal, dah tau ada anak, spend time mostly masa office learn your work.


8. seorang ibu memendam rasa, sebab dah dekat 6-7 tahun asyik beli baju bawah RM50, kasut dah koyak baru cari ganti, takpun pau kasut adik beradik. Walaupun raya. Nak kena beli baju anak-anak yg tak payah cerita harganya, sebab anak dah tarik muncung panjang. Ataupun, wajiblah pendam je rasa. Mak ayah ko dulu pun bukannya senang bela ko, kan?


9. kalau benci tengok rumah sendiri? Kalau dah jenuh kemas & alter mana-mana yg boleh alter, tapi still akan dirosakkan budak-budak kecik? Ataupun, relaxlah.. let the kids learn tru experience. eh?


10. kalau rasa malas nak cepat-cepat balik dari office to fetch the kids. Sebab dah tau dah, dalam kereta akan start pelbagai jenis perang. Dari ultraman sampai lah ke hagemaru. Even nak keluar dari kereta pun kena ada skill memujuk.

Normalkah? Ada anyone have the same situation with me, at least 60% of it ?

Kalau tak, mungkin aku kena pegi jumpa theraphist/phsychitrist or join the anger management class.

But, I still love my kids. Don't ask how do i know. I just know.


5 comments:

azataq said...

sama lah...100%....plg x best...bila nak beli jer ada org tegur...simpan duit tuk anak2...

muhamad aqwam said...

sbr la along...
dper kn bdak2 lgi...

sikulat said...

Same je Ul.. (especially kalau tade bibik - have to admit.. bibik ku banyak membantu part part yg haru biru rumah tuh.. dulu mase tade bibik.. haruss ku tunggang langgang juge)

Tambahan.. Kitakan manusia.. apart from happy, ketawa berdekah2.. kadang2 merajuk dengan anak-anak.. Ada gak masanya kita naik hangin, marah, rase nak amik cuti 'single version' (muahahahha).. tapi itulah dia erti kehidupan keibubapaan.. Process belajar utk anak-anak, process belajar juga utk kita-kita (hidup kan suatu process pembelajaran)

julie.yaacob said...

klakar pulak entry ko ni ul.. hihi

dont worry ul, we're in the same basket.. inilah hakikat jadi ibu bapa.. makcik neighbor mak aku dulu pernah cerita kat aku, yg arwah mak aku pernah tersebut kat dia, ada 1 tahun tu dia langsung takde baju baru sbb takde duit, anak2 dah ramai, semua guna utk blanje anak2 asalkan anak2 happy (bab ni aku sedih sob sob sbb makcik tu bagitahu lepas mak aku dah meninggal) padahal kitorang adik beradik tak pernah rasa susah dulu2.. tak pernah kalau mintak duit, mak cakap duit takde.. mak aku dulu pon tak pernah bebel or marahkan kitorang walaupun degil.. habis kuat pon dia cubit jer & jegil mata.. hehe

so, maybe ni masanya utk anak2 kita pula.. anak2 tu rahmah, walau sedegil mana pon diorang.. ko bayangkan org yg takde anak, sunyi sepi jer rumah dia.. mmg dia boleh shopping, spa, banyak me-time, but hati diroang sure sepi..

so, bersyukurlah rumah kita hiruk piruk.. kalau ada kedegilan anak2 yg ko dah takleh sabar, cuba coolkan diri, slow-talk dgn diroang masa bangun pagi, sebelum tidur, or semasa diroang tidur.. time2 ni, mind diroang tgh rest, insyallah cepat absorb.. skrg chot practice dengan anak2 aku sbb slalunye dia yg nak marah anak2.. aku ni jenis cool, makanan tumpah pon aku cool.. aku sure akan cakap "it's alright, be careful next time".. sampaikan si faris plak tiru gaya cool aku tu.. haru betul..

so, bab stress dgn anak2 ni takkan hilang sampaila anak2 besar.. in the meantime, banyak2 sabar.. and allocate yourself for me-time.. gilir2 dgn hubby kau.. aku pon dah lama tak shopping ul, sampaikan nak outing masa weekend tu, jenuh try baju2 lama yg dah fit2 tu.. asyik shopping budak2 jer.. and rumah toksah cakap la, kalau aku mampu mop 10square feet, takat itu jelah. kemas pon takat mampu jer. see, sama je kan kita? muahs muahs!

Arisy said...

thanks kawan-kawan, I am sometimes crazy. Which is why aku kena buat self check. I don't want my children to receive less, as I'm less.
Aku sangat takut that I'm only half qualified to take care of them. Pity them.