Tuesday, June 30, 2009

Marathon of the year

image source : http://www.ilfilosofo.com/wp-content/uploads/marathon_women.jpg

My 3rd day of puasa ganti marathon, heh (aku mmg suka gambar org lari) . Last I did my puasa ganti was in 2004. After that I have not skipped any fasting day during Ramadhan (i'm pregnant remember?), until last year. Penat loh, baik puasa ramadhan kan? Like semua org puasa and tak tergoda dgn makanan-makanan org disebelah sebelah.

Anyway, my point is, aku ada kemusykilan sikit. On ganti puasa :

  1. Kalau niat menggantikan puasa, tapi pukul 1 tghari makan bersama akak kerani sebab sedap la lauk dia bawak, boleh ke? I heard mcm kena ganti balik the puasa that u bukak? Ye ke?
  2. 2004 aku pregnant, my 1st one, sgt lembik. And I did not completely ganti all my puasa yg tinggal on year 2003. Tapi I've forgotten berapa hari yg aku tinggal. So camne? Aku nak ganti berapa hari sebenarnya? And kalau kena bayar, which I strongly think mmg kena bayar fidyah, kena ganti puasa jugak ke?
  3. Kalau la kan, kita dah niat nak puasa ganti the next day, tetiba, bgn subuh kan dalam keadaan tak boleh puasa (ok jgn tanya kenapa), boleh juga ke puasa hari tu?

I know, I know, we have been thought of this during our secondary school, very comprehensive. Yet, aku yg pelupa mmg lupa and when I google, I find many answers. Mana satu nak percaya eh? Ke aku kena baca balik buku Pendidikan Agama Tingkatan 1-5?

4 comments:

azataq said...

no komen!!! hehehe....

ninaC said...

aku dha abih lari marathon 10km.
yeay!

Arisy said...

azataq : eheh, don't expect it from u anyway.

Nina : yeay jugak! dapat cert tak? tapi tak jawab soklan la babe

ninaC said...

kalau aku.. (anyway, aku tak jwb sbb aku tak yakin sgt dgn jwpn sendiri)

1) tak. tapi aku rase berdosa jugak bukak puase ganti wajib nih.
2) ganti lah lebih, sebagai cth,agak 8-9hari, ganti lah 10hari. kene bayaq fidyah, dan kena ganti. fidyah kalau dah lebih thn, berganda, tapi puasa tak berganda.
3) aku rasa, aku ada baca, kalau tak dan mandi wajib, boleh mandi sebelum matahari naik or sebelum apa ntah aku tak ingat, tak semestinya kena mandi before abih waktu sahur tu. but, aku ada satu masalah, macam mana mandi wajib nk make sure tak terbatal puasa?