Friday, June 26, 2009

semua orang ada soft spot

Masih ada yg ingat lagu ini, Gurindam Jiwa ?
Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan,
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan

Anak cina memasang lukah,
Lukah dipasang di Tanjung Jati,
Di dalam hati tidak ku lupa,
Sebagai rambut bersimpul mati

Batang selasih permainan budak,
Daun selasih dimakan kuda,
Bercerai kasih talak tiada,
Seribu tahun kembali juga

Burung merpati terbang seribu,
Hinggap seekor di tengah laman,
Hendak mati di hujung kuku,
Hendak berkubur di tapak tangan

Kalau tuan mudik ke hulu,
Carikan saya bunga kemboja,
Kalau tuan mati dahulu,
Nantikan saya di pintu syurga.

Kalau tak silap, dinyanyikan oleh penyanyi bersuara lunak, Allahyarhamah Rafeah Buang (note : bukan Refeah Ahmad ye..). Sedap lagu ni. Cuba nyanyi & hayati lirik dia. Okeh sekarang...

Macam mana? Ada rasa berair kat mata? Tak pun rasa pedih kat perut/hati, ala-ala menikam kalbu? Ada kan? Kenapa?

Kenapa?

6 comments:

azataq said...

aisey...dah ler kureng paham kalau pantun2 sajak2 ni...tp dok nyanyi2 gak...xde terasa kat mana2 pun..rasa kat mulut ngan mata ada ler along...(rasa nak tido...hehehe)...ni kalau bg kat cik tims tu mesti dia terasa...sebab laki dia jauh...hahahah

azataq said...
This comment has been removed by the author.
Arisy said...

ceh, ko mmg camtuh. Nyanyi penuh prasaan sket. dalam makna lagu nih

RedAnna said...

erm....erk....pernah dengar lagu ni...tp ingat2 lupe...huhu

ninaC said...

aku pandai nyanyi lagu nih.
aku rasa org semua selalu heran dgn skill aku tau lagu lama2 ntah sape2 kan.

:P

Arisy said...

red - cuba2 lah ingat.
hasna - hang mmg best!